Birçok iÅŸletme pandemide öğrendiÄŸi ve edindiÄŸi tecrübeyle 2022 yılında müşteri deneyimi konusunda farklılaÅŸmak ve rekabette öne çıkmak isteyecek. 2022’de müşteri deneyimi ile farklılaÅŸmak ve rekabette öne çıkmak isteyen iÅŸletmeler teknoloji ile ÅŸekillenen yeni trendlere odaklanacak. Müşteri deneyimi yönetim çözümü Wiseback’in Kurucu Ortağı Hasan Genç, müşteri deneyiminde 2022 yılında öne çıkacak konular hakkında bilgi verdi.
Metaverse etkisi
2021 yılında teknoloji dünyasının konuştuğu konuların başında gelen Metaverse, 2022 yılında da gündemde olmaya devam edecek ve birçok alanda etkisini gösterecek gibi görünüyor. Metaverse ile birlikte kişiselleştirilebilen deneyim beklentisine markalar da cevap vermek zorundalar.
NFT (Non-Fungible Token) olarak adlandırılan dijital ürünler blockchain teknolojisiyle kopyalanamaz eÅŸsiz eserlere dönüşebiliyor. Kripto para birimleriyle alınıp satılan NFT’lerin Metaverse evreninde milyar dolarlık pazarı çoktan oluÅŸtu. Dünyaca ünlü markaların NFT koleksiyonlarının milyonlarca dolar karşılığında müşteri bulduÄŸuna ÅŸahit oluyoruz.
Sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) teknolojileri birçok marka için yepyeni deneyim alanları olacak. Metaverse dünyasında Decentraland ve benzeri platformların sayısı 2022’de katlanarak artacak bu sanal evrende birçok markanın yer aldığını göreceÄŸiz.
Kripto para kullanan Metaverse evrenindeki tüm kayıtlar blockchain teknolojisiyle saklanıyor. Özetle NFT, VR, AR ve Blockchain gibi teknolojiler Metaverse etkisiyle müşteri deneyiminde de karşımıza çıkacaktır.
5G mobil baÄŸlantı teknolojisinin kapsama alanı hızlı bir ÅŸekilde geniÅŸliyor. 2022 yılında 5G kapsama alanının katlanarak büyümesi bekleniyor. Ãœlkemizde ise 5G’nin 2022 sonunda aktif hale gelmesi bekleniyor. 5G desteÄŸine sahip akıllı telefon modelleri ise bir süredir tüketiciyle buluÅŸuyor. 5G teknolojisi sahip olduÄŸu yüksek bant geniÅŸliÄŸi, kesintisiz internet baÄŸlantısı ve gecikme süresinin çok düşük olmasıyla hayatın birçok alanında yenilikler sunacak. 2022, müşteri deneyimi alanında 5G projelerinin de baÅŸlayacağı bir yıl olacak.
5G ile birlikte mobil baÄŸlantıda limitlerin ortadan kalkmasıyla Nesnelerin interneti (IoT – Internet of Things) uygulamalarında da büyük bir artış bekleniyor. IoT cihazlarıyla birçok alanda müşteri deneyimi yeniden ÅŸekillenecek. IoT cihazları evde günlük hayatımızı kolaylaÅŸtırırken kiÅŸisel ihtiyaçlarımızı tahmin edebilecek. Perakende, beyaz eÅŸya, otomotiv gibi birçok sektörde IoT uygulamaları karşımıza çıkacak.
Mobil bant genişliğinin ve bağlantı hızının artmasıyla video içerikler de müşteri deneyiminin merkezinde yer alacak. Canlı video ile destek hizmetleri dışında satın alma kararı öncesi kullanım videolarının daha sık sunulduğuna şahit olacağız.
Dijital deneyim (DX)
Pandeminin katalizör etkisiyle dijital dünyaya mesafeli duran geleneksel işletmeler alelacele dijital dönüşüme yöneldiler. Bir gecede açılan şablon e-ticaret siteleri ve mobil uygulamalar ile krizi fırsata dönüştürmeye çalıştılar. Pandemide görüldü ki dijitale taşınamaz denilen birçok iş modelini dijitale taşımak mümkün.
Dijital dönüşümde teknolojiyi bir satış kanalı olarak konumlandıran iÅŸletmelerin artık sundukları dijital deneyime odaklanma zamanı geldi. Bugün iÅŸletmelerin dijitale taşınmasının önündeki bariyerler hiç olmadığı kadar alçak seviyeye indi. Dijital mecralardaki rekabette farklılaÅŸmanın yolu ise dijital deneyimden (DX – Digital Experience) geçiyor.
Dijital deneyimin içinde dijital dünyanın metrikleri yer alıyor. Bir işletmenin web sitesi, mobil sitesi, mobil uygulaması, sosyal medya hesapları vb. tüm dijital mecralarda sunduğu deneyimin toplamı sonucu dijital deneyim ortaya çıkıyor. Yavaş çalışan bir uygulamayı, sıkça hata veren bir web sitesini, ödeme seçenekleri yetersiz kalan bir ödeme sayfasını dijital deneyimi olumsuz etkileyen konulardan sadece birkaçı olarak sıralayabiliriz.
Kusursuz bir dijital deneyim sunmak isteyen işletmeler dijital çağı doğru anlamalı ve tüm süreçlerini bu dinamiklere göre dönüştürmeye odaklanmalıdır.
Sürdürülebilirlik
Artan dünya nüfusu ve tüketim ile birlikte dünyamız için tehlike çanları çalıyor. Tükenen doğal kaynaklar ve artan karbon salınımı ile ortaya çıkan küresel ısınmanın tehdidi altındayız. Gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakmak hedefiyle birçok kurum çalışma yürütüyor. 2022 yılında küresel çapta farkındalık oluşturulması için işletmelere de önemli görevler düşüyor. Markaların sürdürülebilirlik konusunda yaptıkları ve yapmadıkları sundukları müşteri deneyiminin algısına etki edecektir. Sürdürülebilirlik konusunda bilinçli tüketicilerin oranı hızlı bir şekilde artıyor. Bir markanın sürdürülebilirlik konusundaki çalışmaları o markanın algısına direkt etki edecektir.
Artık her deneyimin merkezinde sürdürülebilirlik olmalıdır. Sunduğu deneyimi sürdürülebilirlik merkezinde geliştiren ve kurumsal farkındalığa sahip işletmelerin müşteri gözündeki değeri de artacaktır.
Kişisel verilerin korunması
07 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 sayılı KiÅŸisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK [2]) beÅŸ yılı aÅŸkın bir süredir hayatımızda. 2021 yılı içinde Türkiye’nin önde gelen dijital platformlarının kiÅŸisel verileri çaldırdığı haberleri gündeme geldi. Tüketicilerin bu konudaki hassasiyetleri her geçen gün artmaktadır. Önümüzdeki dönemde de benzer veri ihlallerine tanıklık edeceÄŸiz gibi görünüyor.
Ä°ÅŸletmeler, müşteri ve çalışan verilerini korumak için tüm süreçlerini gözden geçirmeli ve KiÅŸisel Verileri Koruma Kurumu’nun yayınladığı duyuruları takip etmeliler. KVKK hukuki bir konu gibi görünse de teknolojik altyapıdan baÅŸlayıp tüm süreçlere etki etmektedir. Ä°ÅŸletmelerdeki veri sorumluları dışında veri iÅŸleyen konumundaki iÅŸ ortakları da sürecin bir parçasıdır. Avrupa BirliÄŸi ülkelerinde müşterisi olan iÅŸletmeler GDPR (General Data Protection Regulation) konusunda da çalışma yapmalı ve süreçlerini uyumlu hale getirmelidir.
Çalışan deneyiminde hibrit dönem
2022’de çalışanların ofise dönüş sürecinin hız kazanması bekleniyor olsa da baÅŸta teknoloji ÅŸirketleri olmak üzere birçok iÅŸletme hibrit çalışma düzenine geçme eÄŸiliminde. Pandemi sürecinde iÅŸlerin aksamadan uzaktan yürütülebileceÄŸini gören iÅŸletmeler hibrit çalışma modeliyle devam edecekler.
Bu hibrit dönemde işletmelerin çalışan deneyimine daha fazla odaklandıklarını göreceğiz. Hibrit deneyimi iyileştirmek için çalışanlarını sürekli dinleyen ve onları anlamaya çalışan işletmeler harika müşteri deneyimi için de önemli bir yatırım yapmış olacaklar. Çalışanlarının mutlu olmadığı bir işletmenin müşterilerini mutlu etmesi de mümkün değil.
Gerçek omni-channel deneyim
Pandemi ile birlikte omni-channel deneyim daha fazla önem kazandı. Dijital ortamda işletmeler müşterileri ile web dışında mobil uygulama, sosyal medya, e-posta, chatbot, whatsapp gibi kanallar üzerinden de iletişim kurabiliyor. Daha zengin bir müşteri deneyimi sunmak isteyen işletmeler müşterileriyle tüm dijital kanallardan iletişim kurma eğiliminde. Omni-channel bir yapınız yoksa çoklu kanal yapınız bir kabusa dönüşebilir. Omni-channel yapı için gerekli kaynağı ayırmalı ve tüm kanallar yerine işletmeniz için doğru kanalları seçmelisiniz.
İnsan odaklılık ve şeffaflık
Dijital çağda tüketiciler aldıkları hizmetleri değerlendirme ve bu değerlendirmelerini sosyal mecralarda paylaşma şansına sahipler. Bilgiye artık her yerden erişebilme özgürlüğüyle bilgi demokratikleşti. Bununla beraber şeffaflık kavramı yeni bir değer olarak hayatımızda. Markaların da bu dönüşen yeni unsurların farkında olması ve bu dönüşüme kültürel ve organizasyonel anlamda ayak uydurması zorunlu hale geldi.
Ä°ÅŸletmeler artık tüketiciyi “tüketen” olarak deÄŸil insan olarak konumlandırmak ve tüm organizasyona bu kültürü aşılamak zorundalar. Tüm süreçlerin insan odaklı ÅŸekilde evrilmesi gerekiyor. Ä°ÅŸletmeler hem müşterilerine hem de çalışanlarına karşı ÅŸeffaf olmalı ve insan odaklı kurum kültürünü oluÅŸturmalıdır. Ä°nsan odaklı ve ÅŸeffaf olan iÅŸletmelerin sundukları müşteri deneyimi de olumlu bir karşılık bulacaktır.
Müşteri deneyimi konusunda geliştirmeler yaparken içerik pazarlaması için de profesyonel bir içerik ajansı desteği almak isterseniz bize ulaşabilirsiniz.
Bu gönderiyi Instagram’da gör