İçerik pazarlamasında başarılı olmak için uzun vadeli bir hedef belirlemek önemli. Müşteri ve içerik ajansı ilişkisi de burada önem kazanıyor. Çünkü klasik pazarlama yöntemlerinde yatırım getirisi haftalar veya aylar içinde ölçülebilirken, içerik pazarlamasında sonuç almak bir yıl veya daha uzun bir süre gerektirebilir. İçerik ajansı ile çalışırken markalar uzun vadeli bir ilişki için plan yapmalıdır.
Müşteri ve içerik ajansı iş birliğinde evrim nasıl olmalı?
Dijital İçerik Pazarlama Müdürü Alenka Bester ve Marka Editörü Nenad Senic’in, Content Marketing World’deki sunumlarında “Müşteri – Ajans Ä°ÅŸ BirliÄŸi: Birlikte Evrim Geçirerek İçerik Pazarlama Sonuçlarına Nasıl Ulaşılır?” konusu üzerinde konuÅŸmaları, müşteri ve içerik ajansı iliÅŸkisine dair güzel örnekler sundu. Alenka ve Nenad, birlikte çalışma süreçlerini paylaÅŸarak müşteri ve içerik ajansı ortaklığında baÅŸarıya ulaÅŸma konusunda önerilerde bulundu.
Müşteri ve içerik ajansı tarafı: Ortak hedefler belirleyin
Her iliÅŸkide olduÄŸu gibi, çıkar çatışması olduÄŸunda baÅŸarı zorlaşır. Bir taraf “x” diÄŸer taraf “z” istediÄŸinde çatışma kaçınılmaz olur ve herhangi bir baÅŸarı elde edilemez.
Alenka’ya göre baÅŸarılı ve uzun vadeli bir iliÅŸki için ortak hedefler belirlemek önemli. Malum ajansın hedefleri, müşteri için etkileyici içerik oluÅŸturmak ve gelirini artırıp sürekli kılmaktır. Alenka ise bunlara ek, müşterinin hedeflerini ve çıkarlarını ön planda tutmanın daha önemli olduÄŸunu şöyle ifade ediyor: “Kendinize ÅŸunu sormalısınız: Müşterinizin gerçekten ihtiyacı olan ÅŸey bu mu? Onları hedeflerine daha da yaklaÅŸtıracak mı?”
Konuyla ilgili örnek olarak ÅŸunu paylaÅŸtı: Alenka’nın ekibi bir proje için hazırlanan içerikleri beÄŸense de daha sonra yapılan analizler hedef kitlenin o kadar da beÄŸenmediÄŸini ortaya koydu. Bu durumda gelirini artırmaya odaklı bir ajans, reklam harcamalarının yetersiz olduÄŸunu veya yeni içerikler üretmeyi önerebilir. Öte yandan müşterinin hedefleriyle uyumlu bir ajans, var olan içerikleri optimize edip yeniden kullanmayı önerebilir.
Ortak hedefler aynı zamanda projeyle ilgili alınacak kararları da yönlendirir. Alenka, “Her zaman nihai hedefinizin ne olduÄŸunu bilmelisiniz” diyor. “Misyonunuza sadık kalın ve onun için çalışmaya devam edin. Bu, müşteri ve içerik ajansı iliÅŸkinizi çok daha kolay hale getirecektir çünkü onlar ne bekleyeceklerini bilecekler.”
Müşteri tarafı: İlişkiyi farklı düşünün
Markaların reklam, SEO, ücretli arama, sosyal medya pazarlaması gibi birçok ajansla ilişkisi var malum. Alenka, içerik pazarlama ajansıyla kurulacak ilişkinin farklı olması gerektiğini savunuyor. Ayrıca süreklilik ve tutarlılık için ajansla iki yıllık sözleşme yapmanın daha verimli olduğunu söylüyor.
Ajans tarafı: Müşterinin hedef kitlesini de savunun
Asıl baÅŸarı, hedef kitleye odaklanmakla elde edilir. Dolayısıyla ajanslar, hem müşteriyi hem de müşterinin kitlesini düşünmelidir. Alenka’nın çalıştığı ajansın Marka Editörü Nenad Senic’e göre ajans açısından, müşterinin çıkarları ile kitlenin çıkarları arasındaki kesiÅŸmeyi bulmalıyız. Ajans olarak hedef kitlenin çıkarlarının da koruyucusu olmak gerek. Aynı zamanda Nenad, bazen ajansın müşteriden önce hedef kitleyi koyması gerekebileceÄŸini de söylüyor. ÖrneÄŸin, müşteriye yeni bir proje baÅŸlatmak istediÄŸinde hedef kitlenin ihtiyaçlarını gerçekten karşılayıp karşılamadığını sormak gibi.
Nenad, ajansın görevinin her zaman “neden” diye sormak olduÄŸunu belirtip ÅŸunları ekliyor: “Müşteri büyük fikirlerle geldiÄŸinde, onlara neden bunları yapmak istedikleri sorulmalı. Hedef kitleye hizmet ediyorlar mı? Sorular sormalı ve bazen farklı bir yol izlemeleri için ajanslar tarafından ikna edilmeli.
Ajansın görevi aynı zamanda eÄŸitmektir. Eski ajanslarının yayın planlamasının iskeletini çıkardıktan sonra ayrıldığını ve bu iskeleti nasıl içeriklerle dolduracağını bilmediÄŸi söyleyen birçok müşteri olacaktır. Onlara yardım edip bilgiyi nasıl elde edeceklerini, iÅŸ akışlarını nasıl optimize edeceklerini öğretmek gerek. Bu içerik ajanslarının iÅŸi ve aynı zamanda iyi ve saÄŸlıklı bir iliÅŸki kurmak için de güzel bir baÅŸlangıç yaratacaktır.”
Müşteri tarafı: Bunun bir takım oyunu olduğunu unutmayın
Müşteri ve içerik ajansı ortak hedefler belirlediğinde, aynı takımın bir parçası haline gelirler. Bununla birlikte bazı müşteriler ajansları belli bir mesafede tutma eğilimi gösterip bilgi paylaşmaktan çekinebiliyorlar. Çünkü kendi açıklarını ortaya çıkarırlarsa ajansın bu bilgiyi daha sömürüp daha fazla kazanç sağlamak için kullanacağını düşünürler. Bu yüzden de ilişkiyi daha sınırlı tutup ne yapılacağı, işin ne zaman teslim edileceği gibi sürece dair bir karaktere dönüştürürler.
Alenka, hem ajans hem de müşterinin en iyi sonuçları elde etmek için bilgi paylaşımı yapıp katılımcı olması gerektiÄŸini söylüyor ve ekliyor: “İçerik ajansıyla müşterinin fikirlerini paylaÅŸması faydalı ve verimli bir süreç yaratır. Bizim için en iyi çalışan ÅŸey, Nenad ile oturup fikirlerim ve vizyonum hakkında açıkça konuÅŸabildiÄŸim yaratıcı tartışmalara yer açabilmektir. Onun beni hemen bir ÅŸey satmaya çalışmayacağını ancak bu fikirleri alıp tamamen yeni bir seviyeye taşıyacağını biliyorum.”
Ajans tarafı: İlişkiyi başarı için yapılandırın
Herhangi bir takım ortamında, kiÅŸilikler çarpışabilir. Bir kiÅŸi diÄŸerinden farklı düşünebilir. Ä°letiÅŸim kurmak zor olabilir. Nenad, ana iletiÅŸim görevlisinin deÄŸiÅŸtirildiÄŸi bir projenin hikayesini şöyle anlatıyor: “Ä°kimiz de çok profesyoneldik. Her ikimiz de alanlarında uzmandık ama her nasılsa iliÅŸki çok gerildi. Bir ÅŸeyin neden yapıldığını anlatamıyordum veya neden yanlış yaptığımı bana açıklayamıyordu.”
Bu kopukluk kriz toplantılarına yol açtı ve çoÄŸu kez gerginlik yaÅŸanıp sesler yükseldi. Ä°ki taraf için de hoÅŸ deÄŸildi. Krizi çözmek için bu müşteriyle iliÅŸkide ben çekidim ve yerime baÅŸka bir ajans çalışanını yönlendirdim. Bu kiÅŸinin müşteriyle frekansı tuttu ve iletiÅŸim krizi de çözülmüş oldu. BaÅŸka bir müşteride ise bu yolu izlemek yerine çatışmaların sürmesine izin vermiÅŸtim ve sonunda müşteriyi kaybetmiÅŸtik.”
Çıkarılacak ders ne peki?
Müşteriyle iletişimi güçlendirmek için müşteri temsilcisini ve / veya ekibin diğer personellerini değiştirmek sorun değildir. Önemli olan hızlı ve kararlı hareket etmektir.
Müşteri ve içerik ajansı tarafı: Konuyla ilgili uzmanlık kazanımını koordine edin
Nadir durumlarda bir ajansın müşterinin endüstrisindeki konuyla ilgili uzmanları olabilir. Ancak ajans elemanlarının asıl uzmanlığı muhtevada değil, içerik üretme konusundadır. Doğru bilgiyi alıp ilgi çekici hale getirmekten, dijital platformlar için SEO uyumlu içerikler üretmekten sorumludurlar. Yani bir içerik ajansı hem futbolda hem sağlıkta hem modada hem de tarımda uzman olamaz. Spor konusunda özel ilgisi ve takibi olan bir yazarı olabilir elbette ama ajansın asıl işi uzmanlara ulaşabilmesidir.
Bu nedenle Nenad da diyor ki müşteriler ajanslarının uzman olmasını beklememelidir. Alenka ise “Karmaşık bir sektörde, ajansın ürünlerinizin tüm ayrıntılarını, tüm ince detaylarını anlamasını beklemek mantıksızdır. Tabii ki öğrenecekler ancak sadece biz onlara yardım edersek. Uzmanlığımızı paylaÅŸarak, onlara tepeden bakmayarak” diyor.
Müşteri ve içerik ajansı tarafı: Uzun vadeli başarı ve mutluluk
Alenka ve Nenad’ın tüm bu yararlı ipuçlarını okuduktan sonra, güçlü müşteri ve içerik ajansı iliÅŸkisinin nasıl ÅŸekilleneceÄŸini görmek mümkün. Onlar hâlâ uzun vadeli ortaklıklarını sürdürüyorlar ve baÅŸarılı bir içerik pazarlama programı için iÅŸ birliÄŸi yapıyorlar.