Etkili başlık neden mi önemli? Çünkü okuyucunun içeriğinize tıklamaya karar vermesini sağlayacak tek şey başlığınız! Çoğu kişi içerik başlıklarının yazı yazılırken öylece ortaya çıktığını ya da ilham geldiğini düşünebilir. Oysa gerçek böyle olmadığı gibi başlık, metnin kendisinden daha çok özen ister. Kimi zaman sizi uykusuz bırakacak kadar emek gerektirebilir. Peki ama başlığı neye göre seçmek gerekiyor? İşte hayat kurtaran tüyolar…
Etkili başlık atabilmek için başlık okuma alışkanlığı edinin
[bctt tweet=”Ünlü yazarlardan yazı konusunda tavsiye istendiğinde mutlaka verdikleri bir cevap vardır: “Bol bol okuyun.”” username=”contentive_ist”] Bu tavsiye başlıklarını etkili kılmak isteyen içerik yazarları için de geçerli. Mümkün olduğunca çok başlık okumalısınız ki başlık diline hakim olun. Belirli kelime kalıplarını sık duyduğumuzda nasıl ki lugatımıza alıyorsak başlık okuma alışkanlığı da benzer bir sonucu yaratacaktır. Yani etkili bir başlık için hangi yazı stillerinin ve kelimelerin seçilmesi gerektiği zamanla oturacaktır.
Bunu için de sizinle benzer alanlarda yayınlanan içeriklere yönelik bir Google uyarısı kurmak işinizi kolaylaştırabilir. Bir diğer yöntem de tıklanma oranı yüksek sitelere girip başlıkları taramak. Doğru kelimeleri bulmak için başlıkları tarayın, benzer içerikli yazıların başlıklarına göz gezdirin. Anahtar kelimelerle arama yaparak farklı alternatifleri de görebilirsiniz. Deyimleri ya da kafiyeli sözlükleri barındıran sitelerden de yardım alabilirsiniz. Bazen akıllıca bir kafiye, mükemmel bir başlığa imkan sağlayabilir. Hangi yöntem olduğunun önemi yok, önemli olan başlık dilinizi geliştirmek…
Etkili başlık istiyorsanız anlaşılır olun
Başlık yazımındaki en büyük hatalardan biri, içeriği hazırlayan kişinin belirsiz bir başlık seçmesi. Başlık net ve özetleyici olmalı. Ancak bu, başlığınızın sıkıcı olması gerektiği anlamına gelmesin. Yaratıcı ve açık bir başlık bulmalısınız. Bunu test etmenin en iyi yolu, hazırlanan yazıdan bihaber birine sormak. Bir arkadaşınıza veya iş arkadaşınıza başvurun ve önerdiğiniz başlığı paylaşın. İçeriğinizin ne hakkında olduğunu anlayabiliyorlarsa, o başlık iyi bir başlıktır.
Abartılı olmamaya dikkat edin
Bir başlığın temel amacı, okuyucu kitleye içerikten ne beklemesi gerektiğini söylemektir. Bu nedenle, açık ve betimleyici başlıklar seçmelisiniz. Süslü ve gizem yaratmaya çalışan başlıkların o kadar da başarılı olmadığı aşikar. Bu nedenle başlık seçerken, içeriğinizi özetleyecek bir ifade olmasına özen göstermelisiniz.
Örneğin; Galatasaray’ın Avrupa Ligi’ne çıkamayacak olduğunu bildiren iki haberi ele alalım. İlk örnekte haberin konusu açık bir dille ifade ederken, ikinci örnekte ise metaforlar ve göndermeler kullanılıyor. İlk örnekteki haberin tıklanma oranı, ikinci örnektekinden daha az olacaktır.
Etkili başlık için inandırıcılığı elden bırakmayın
Facebook ve Twitter akışında “İnanılmaz olay”, “Görenler şok oldu” gibi başlıklara sahip onlarca haber görmüşsünüzdür. Bunların sayısı hatrı sayılır derecede azalmaya başladı. Çünkü okuyucu artık bu varyasyonlara kanmıyor. “İnanılmaz olay” diye vadedilenin, tarlada rastlanan bir fare ya da klasik bir hava durumu haberi olma olasılığının farkındalar!
Evet, bir noktaya kadar bu başlıklar çok etkiliydi ancak günümüzde hepsi birer klişeye dönüştü. Eğer dikkat çekmesi için abartılı bir başlık yazmaya çalışıyorsanız, kaçınılmaz olarak başarısız olacaktır. Peki cazip ancak içeriğin değerini abartmayan bir başlık bulmayı nasıl başaracaksınız? İçeriğin en önemli kısmını temel alarak!
Örneğin; ulusal basında yer alan aşağıdaki haber, Paşa isimli bir tosunun sahibinden kaçmasını ve yakalanmamak için Pendik’ten Sultanbeyli’ye kadar kaçmasını içeriyor. Başlık da içeriği kısaca özetler nitelikte…
Başlık bulması en zor olan yazılar, yazan kişiye “Ben bunu niye yazdım?” diye sorduran yazılardır. Eğer başlık olmaya değecek kadar önemli bir nokta bulamıyorsanız, okuyucunun da o içeriği ilgi çekici bulmasını bekleyemezsiniz.
Başlık dilini içeriğe uygun seçin
İçeriğiniz için mükemmel başlığı ararken dikkat etmeniz gereken noktalardan biri de başlığın dilini belirlemek. Örneğin, ciddi bir olay hakkında bir içerik hazırlıyorsanız ciddi bir başlık seçmelisiniz. Aksi halde esprili bir başlık kullanmanız okurun beklentilerini karşılamanıza engel olabilir. Aynı şekilde eğlenceli bir içerik hazırladığınızda da ciddi bir başlık seçmek, okuyucunun içeriğinizi es geçmesine neden olabilir. Başlık diliniz, içeriğinize uygun olmalı. Bir felaket haberi yapıyorsanız esprili bir başlık kullanmak istemezsiniz ancak içeriğiniz sevimli kedilere dair ise biraz daha eğlenceli alana kayabilirsiniz.
Etkili başlık yaratmak için SEO‘ya uygun düşünün
Zaman hızla değişiyor. Geleneksel medyada bir içerik yazarının tek yapması gereken, okuyucuların dikkatini çekmek. Dijital platformlarda ise içerik yazarı, kalite ve alaka düzeyine bakarak algoritmalarla web sıralamasını belirleyen arama motorlarının da dikkatini çekmeli.
Bu nedenle içeriğinizin arama sıralamalarında yukarıda yer aldığından emin olmak için başlıkta anahtar kelimeler kullanmaya özen gösterin. Dijital içerikler söz konusu olduğunda SEO çok önemli olduğu için başlığınızda, okuyucuların arama motorunda aramış olacakları kelimeler bulunmalı. Arama motoruna “Eminönü’ne nasıl gidilir?” yazarak arama yapan bir internet kullanıcısı, aynı başlıklı bir içeriğe tıklayacaktır. Öte yandan şunu belirtmekte fayda var: Anahtar kelime kullanımı önemli ancak bütün başlığa anahtar kelime yığmamalısınız.
Dijital olsun ya da olmasın tüm mecralarda içerik üretim için desteğe ihtiyacınız olduğunda bizimle iletişim geçebilirsiniz.
Bu gönderiyi Instagram’da gör