Google Analytics 4 çağı resmen başladı. Peki kısaltılmış adı ile GA4 nedir? Kullanırken nelere dikkat etmek gerekiyor?
Google, Universal Analytics’te veri iÅŸlemeyi durdurmadan önceki iki yıllık geçiÅŸ döneminde, geçiÅŸi kolaylaÅŸtırmak için birçok destek aracı ve kaynağı paylaÅŸtı. Ancak bu yine de dönüşüm gerçekleÅŸtikten sonra kafa karışıklıklarına engel olamadı maalesef. Neyse ki yeniliklere alışmak baÅŸta zor gelse de daha sonra getirdiÄŸi kolaylık ve faydalarla iÅŸimizi daha da verimli hale getiriyor. Daha doÄŸrusu kimi özellikler daha kolay hale gelirken kimileri de yeni özellikler olarak karşımıza çıkıyor. O halde gelin “GA4 nedir?” sorusunun cevabını detaylıca anlatalım.
GA4 nedir? Onunla neleri kaybeder veya kazanırsınız?
En basit ifadeyle yeni nesil Analytics diyebileceÄŸimiz GA4, Google tarafından tam da şöyle tanımlanıyor: Ölçüm iÅŸlevinin geleceÄŸine yönelik olarak tasarlanmış yeni bir mülk türüdür. Müşteri yolculuÄŸunu daha iyi anlamak için hem web sitesi hem de uygulama verilerini toplar. Oturum tabanlı deÄŸil, etkinlik tabanlı verileri kullanır. Ne tip kazançları ve kayıpları olduÄŸuna gelince…
Kazanç: Veri gizliliği kontrolleri
Google 2020’deki GA4 duyurusunda, analitik yenilemesinin ana itici güçleri olarak deÄŸiÅŸen tüketici davranışlarını ve geliÅŸen çevrimiçi gizlilik düzenlemelerini gösterdi. ÖrneÄŸin, UA, kullanıcıların IP adreslerini anonimleÅŸtirebilse de GA4, IP adreslerini günlüğe kaydetmiyor. Adresten bazı meta veriler toplanmaya devam etse de yalnızca kısaltılmış bir sürüm depolanıyor.
GA4, ÅŸirketinizin Google’ın verilerinizi saklayabileceÄŸi süreyi belirlemesine de olanak tanıyarak size bölgesel gizlilik düzenlemelerine uyma konusunda ek bir kontrol ölçüsü saÄŸlar.
Kazanç: Platformlar arası ve özellik görünümleri
LR Training Solutions’ın kurucusu Chris Cheetham-West, Google’ın Universal Analytics’in ilk çıkışından bu yana ölçüm ihtiyaçlarının nasıl geliÅŸtiÄŸini anladığını söylüyor. “Web’in ÅŸu anda nasıl çalıştığına, markaların web sitelerini nasıl oluÅŸturduÄŸuna, site trafiÄŸine nasıl ulaÅŸtığına ve mobil cihazlarda tüketicilerle nasıl etkileÅŸime geçtiÄŸine dayalı bir deneyime doÄŸru ilerliyorlar” diyor.
İçeriğinizi değişen tüketici ilgi alanlarına ve katılımına uyarlama konusunda fikir edinmek için mücadele ediyorsanız bu iyi bir haber!
GA4, çeşitli platformlardaki birden çok kaynaktan gelen verileri, tek bir rapora dahil etmenize olanak tanır. Bu bilgiler, markanızın YouTube videolarının PDF indirmeleri veya görüntülenmesi gibi etkileşim etkinliklerinin pazarlama hedeflerinize nasıl katkıda bulunduğuna ilişkin anlayışınızı derinleştirebilir.
Kayıp: Universal Analytics’in tanıdık arayüzü ve ölçümleri
GA4’ü erken benimseyenler Twitter, Reddit ve Google’ın Analytics Yardım forumunda kafa karışıklığını ve hayal kırıklığını dile getirdi. ÖrneÄŸin, pazarlama merkezli üst düzey kategoriler (kitle, edinme, davranış ve dönüşümler) farklı bir konuma taşındı. GA4’ün ana navigasyonunda artık üç bölüm var: Raporlar, KeÅŸfet ve Reklamcılık. Ayrıntılı alt kategorilere eriÅŸmek için öncelikle bu bölümlerden birine tıklamalısınız.
Öte yandan Google, veri modellerini ve standart metriklerini yeniden tanımladı ve bazı eski ölçümlerin parametrelerini değiştirdi. (Daha fazla ayrıntı için yeni ölçümler ve tanımlarla ilgili bölüme bakın.
Kayıp ve kazanç: Her şey yapılandırılabilir ancak her şeyi yapılandırmanız gerekir
GA4, ana gezinme bölümünün bir bölümünü özel raporlara ayırır. İzlenen kitle segmentleri, boyutlar ve metriklerden verilerin görselleştirilmesine kadar her şey yapılandırılabilir. Hazır şablonları seçebilseniz de sıfırdan raporlar oluşturmak daha fazla esneklik sunar.
Deneyimli veri bilimcileri ve yetenekli analistler, parametreleri belirlemede ve pazarlama ekibinizin özelliklerine göre bilgilendirici keşifler oluşturmada çok az sorun yaşamalıdır. Ancak analitik eğitimi olmayan pazarlamacılar için yapılandırma mücadeleleri gerçek olabilir.
Potansiyel kazanç: Makine öğrenimi, sorularınızı yanıtlar
Tüm bir makale, GA4’teki yapay zeka odaklı yeteneklere ayrılabilir. Ancak daha ayrıntılı olarak keÅŸfetmek isteyebileceÄŸiniz iki tane var. Ä°lki, verileriniz hakkında doÄŸrudan Analytics Intelligence panelinin üst kısmındaki alana düz bir dille (yalnızca Ä°ngilizce) yazarak sorular sorabilmenizdir.
GA4, “Hemen çıkma oranımız neden düşüyor?” gibi sorulara anında yanıt verebilir. “Mobil ve masaüstü için sayfada geçirdiÄŸimiz ortalama süre nedir?” gibi karşılaÅŸtırmalar da isteyebilirsiniz. Hızlı, tek seferlik bir yanıta ihtiyacınız olduÄŸunda ve bunu saÄŸlamak için tam bir rapor oluÅŸturmadığınızda kullanışlı bir araçtır.
Kayıp: Geçmiş veriler
GA4, UA verilerini içe aktarmaz. Bu, 1 Temmuz 2024’ten sonra GA4’e geçmeden önce yayınlanan içerikle ilgili analizlere eriÅŸiminizi kaybedeceÄŸiniz anlamına gelir. Varsayılan olarak GA4, verileri yalnızca iki ay boyunca saklayarak yıldan yıla karşılaÅŸtırmaları ve eskimeyen içeriÄŸin uzun kuyruklu performans deÄŸerlendirmesini karmaşık hale getirir.
GA4 varsayılanını 14 aya sıfırlayabilirsiniz. Daha da geriye gitmek istiyorsanız, analitik yığınınıza daha fazla teknoloji eklemeniz gerekir.
Kayıp: Ek açıklamalar ve trend çizgisi grafik değişiklikleri
UA’daki raporlarınızın üst kısmındaki kullanışlı çizgi grafikleri hatırlıyor musunuz? Büyük yükselmeler veya düşüşler, önemli bir ÅŸeyin olduÄŸu konusunda bir bakışta uyarı veriyordu. Trend çizgisi çizelgelerinize ani artışların veya düşüşlerin olası nedenleri hakkında notlar ekleyebilirsiniz. Ancak GA4’te bu yetenek ve eÄŸilim çizgilerini deÄŸiÅŸtirme yeteneÄŸi ortadan kalktı. EÄŸilim çizgilerini açabilir veya kapatabilirsiniz; diÄŸer her ÅŸey, keÅŸiflerde özel bir çizgi grafiÄŸi gerektirir.
Bu deÄŸiÅŸiklikler, bir etkileÅŸim eÄŸiliminin ortaya çıkıp çıkmadığını veya etkinliÄŸin bir istisna olup olmadığını belirlemeyi zorlaÅŸtırıyor, örneÄŸin viral hit veya saldırıya uÄŸramış bir site. Universal Analytics’in aksine, ek açıklamalar içeren notlar eklemenin kolay bir yolu yoktur. Daha da kötüsü, kolay eklentiler veya geçici çözümler yoktur.
Bu geçerli endiÅŸelere raÄŸmen, GA4 UA’dan daha iyi bir ürün diyebiliriz. Özellikle içerik programlarını deÄŸiÅŸtirmek için satın alma veya bütçe onayına ihtiyaç duyan içerik liderleri için. GA4, pazarlamacıların içerik varsayımlarını doÄŸrulamasını kolaylaÅŸtırır.
GA4 ürününde yolunuzu bulun
“GA4 nedir?” sorusuna detaylıca açıklık getirdiÄŸimize göre devam edelim…GA4 raporları oluÅŸturmaya, çalıştırmaya veya okumaya çalışırken muhtemelen birçok soruyla karşılaÅŸmışsınızdır. Bazı cevaplar almak için bu bölümü kullanın.
Raporlar menüsü
Raporlar’a tıklamak sizi, karşılaÅŸtırmalı içgörülerden oluÅŸan varsayılan bir koleksiyon göreceÄŸiniz bir Raporlar anlık görüntüsü görünümüne götürür. Sahip olabileceÄŸiniz performans sorularıyla ilgili verilerden oluÅŸan modüller (Google bunlara “kartlar” diyor) halinde düzenlenmiÅŸtir.
ÖrneÄŸin, aÅŸağıdaki resimde “Aktif kullanıcılar nasıl trend oluyor”, “Kullanıcıları elde tutmada ne kadar baÅŸarılısınız” ve “En çok görüntülenmeyi hangi sayfalar ve ekranlar alıyor?” etiketli kartları görebilirsiniz. Bu kartların içinde, yanıtları belirlemenize yardımcı olabilecek en önemli verilerin anlık görüntülerini göreceksiniz.
Bu odak alanıyla ilgili daha fazla performans verisi görüntülemek için bu kartların altındaki bağlantıları tıklayın.
Kartlarda görüntülenen verileri filtrelemek için koÅŸulları düzenleyebilirsiniz. ÖrneÄŸin, belirli demografik bilgileri veya dönemleri dahil edebilir / hariç tutabilirsiniz. Ayrıca “karşılaÅŸtırmaları düzenle” aracını seçerek ve tercih ettiÄŸiniz parametreleri seçerek bu kontrol paneline eklemek üzere en fazla beÅŸ karşılaÅŸtırma oluÅŸturabilirsiniz.
Yaşam döngüsü
Raporlar sayfasından, doÄŸrudan ek kontrol panellerine gitmek için yan menüyü kullanın. Tanıdık raporlarınızdan bazılarına (Kullanıcı edinme ve Trafik edinme gibi) ve GA4’te yeni olan birkaçına (Etkinlikler ve Dönüşümler gibi) eriÅŸmek için YaÅŸam döngüsü açılır menüsünde Edinme veya EtkileÅŸim’i seçin.
Ayrıca yan menüde iki ek alt bölüm daha göreceksiniz:
Para kazanma, oluÅŸturduÄŸunuz uygulama içi satın almalar, ücretli reklamlar ve promosyon kampanyalarıyla ilgili performans bilgileri koleksiyonudur. Elde tutma, elde tutulan kullanıcıların ortalama etkileÅŸim süresi ve müşteri yaÅŸam boyu deÄŸeri gibi bu hedef için KPI’ları gösterir.
Yeni bölüm: Keşfet ve reklam ver
“GA4 nedir?” sorusuna cevap ararken bu yeni bölümler karşınıza çıkacak: KeÅŸfet ve reklam, özellikle GA4 için oluÅŸturulmuÅŸ yeni ana menü kategorileridir. KeÅŸfet, mevcut rapor ÅŸablonlarından oluÅŸan bir kitaplığa eriÅŸmenizi saÄŸlar. Özel raporlar oluÅŸturmak için bu bölümdeki araçları da kullanabilirsiniz.
Kampanya performansını izlemeye yönelik varsayılan kontrol panellerini görüntülemek veya ilişkilendirme modeli karşılaştırmaları ve dönüşüm yolları oluşturmak için ana gezinme menüsündeki Reklamcılık menüsünü açın.
GA4 metriklerini ve tanımlarını öğrenin
GA4’ün metriklerini tanımlama ve hesaplama ÅŸekli her zaman UA deneyimiyle paralel deÄŸildir. Uyum saÄŸlamak için ekibinizin bazı yeni tanımlar öğrenmesi gerekecek. Ayrıca elde edilen verileri farklı bir mercekten görmeleri gerekebilir. Ä°ÅŸte en önemli deÄŸiÅŸikliklerin kısa bir özeti.
EtkileÅŸimler = Etkinlikler
GA4 ziyaretler, bir bağlantıya tıklamalar, PDF indirmeleri, video görüntülemeleri ve satın almalar dahil olmak üzere web sitenizdeki veya uygulamanızdaki her etkileşimi bir etkinlik olarak kabul eder.
Kullanıcı metrikleri yeniden tanımlandı
UA’nın iki kullanıcı metriÄŸi vardı – Toplam kullanıcı (birincil metrik) ve Yeni Kullanıcılar. Ancak GA4, site sayfalarının yanı sıra uygulama ekranlarından da veri topladığından, Toplam kullanıcı sayısı artık “etkinliÄŸi kaydeden toplam kullanıcı sayısı” anlamına gelir. Yeni birincil metrik Etkin kullanıcılar, Google’ın EtkileÅŸimli oturum koÅŸullarını yerine getiren kullanıcıları ifade eder (bu koÅŸulların ayrıntılı açıklamasını burada bulabilirsiniz).
Daha kolay dönüşüm takibi
UA’da dönüşümleri ölçmek, her yeni kampanya, açılış sayfası veya dönüşüm etkinliÄŸi baÅŸlattığınızda bir tetikleyici eylem seçmek (bir açılış sayfası formunu doldurmak veya bir reklamı tıklamak gibi) ve bunu bir hedef olarak yapılandırmak anlamına geliyordu.
GA4, tüm etkileÅŸimleri etkinlik olarak izler, böylece yalnızca bir radyo düğmesini deÄŸiÅŸtirerek tetiklenen herhangi bir etkinliÄŸi bir dönüşüm hedefi olarak belirleyebilirsiniz. Bunu, yönetici ayarlarınızı açarak, Mülk listesi altında Etkinlikler’i seçerek ve seçtiÄŸiniz etkinliÄŸin yanındaki düğmeyi tıklayarak bunu bir dönüşüm olarak iÅŸaretleyerek yapın.
Oturum deÄŸiÅŸiklikleri
Google’ın da açıkladığı gibi UA’da tüm oturumlar gece yarısı sıfırlanıyor. Ve bir kullanıcı sitenizden ayrıldıysa ancak farklı bir yönlendirme kaynağından, pazarlama aracından veya kampanya kimliÄŸinden (ör. benzersiz bir UTM kodu kullanan bir promosyon) hemen geri döndüyse, UA, etkinlikten bağımsız olarak bunu yeni bir oturum olarak deÄŸerlendirdi. GA4’te durum böyle deÄŸildir; bu, yeni mülkte daha düşük oturum sayıları fark edebileceÄŸiniz anlamına gelir.
GA4’te yeni bir ölçüm olan EtkileÅŸimli oturumlar için farklı parametreler vardır. Bunlar, 10 saniye veya daha uzun süren, bir veya daha fazla dönüşüm olayı içeren veya iki veya daha fazla sayfa veya ekran görünümü içeren oturumlardır.
Yeni hemen çıkma oranı kriterleri
UA, hemen çıkma oranını, kullanıcıların yalnızca bir sayfayı görüntülediÄŸi ve Analytics sunucusuna yalnızca bir isteÄŸi tetiklediÄŸi tüm oturumların yüzdesi olarak tanımladı. GA4’te EtkileÅŸimli oturumlar olmayan oturumların yüzdesidir. Bu nedenle, bir kullanıcı EtkileÅŸimli oturumun kriterlerinden herhangi birini karşılamıyorsa, otomatik olarak hemen çıkma olarak sayılır.
Sayfalar görünümlerden düşüyor
GA4, site sayfalarına ek olarak uygulama ekranlarında da eylemler topladığından, Sayfa görüntülemeleri, Görünümler olarak yeniden adlandırıldı. Bu ölçüm, tek bir ekran veya sayfanın tekrarlanan görüntülemelerini sayar (ekranları saymayan UA’ya kıyasla).
GA4 hakkında daha fazla bilgi edinme
Google, nisan ayındaki karşılama eÄŸitiminde yaptığı gibi, muhtemelen öğrenme eÄŸrisini düzleÅŸtirmek için ek destek araçları sundu. Ve ürün güncellemeleri ile ilgili boÅŸlukları ve eksiklikleri giderebilir. Ama beklemeyin.”GA4 nedir?é merakı üzerinden ÅŸu adımları mümkün olan en kısa sürede gerçekleÅŸtirin:
Ä°stenmeyen içgörüleri ve dahili eylemleri kaldırın. GA4’ü istenmeyen yönlendirmeleri hariç tutacak ÅŸekilde ayarlayın (ör. faaliyet göstermediÄŸiniz ülkelerden gelen trafik veya hedef kitleniz için önemsiz platformlar). Kalite güvencesi veya yorum yanıtları gibi ekip iÅŸlemlerinin raporlarınıza dahil edilmemesi için ÅŸirketinizin IP adresini hariç tutun. Özel hedef kitleler oluÅŸturun. Öncelikli tüketici hedefleriniz varsa, bunları özel hedef kitleler olarak oluÅŸturun. Verileri filtrelemek için yönetici sekmenize gidin ve özellikler listesinden hedef kitleleri seçin.
Ek Google araçlarını GA4 mülkünüze baÄŸlayın. Ãœcretli medya kampanyaları yayınlıyorsanız GA4’ü Google Ads ve Ad Manager ürünleriyle senkronize edin. Looker Studio ve Search Console hesaplarınızı birbirine baÄŸlamak, sitenizin dizini ve aramada markanızla tüketici etkileÅŸimi hakkında faydalı bilgiler saÄŸlayabilir.
Uyarılar oluÅŸturun. GA4, içerik tüketiminde ani deÄŸiÅŸiklikler fark ettiÄŸinde ekibinize e-posta yoluyla bildirimde bulunmak için uyarılar ayarlayın. Yapay zeka güdümlü yetenek, sorunları erken belirlemeye ve ortaya çıkan trendlerden yararlanmak için fırsatları ortaya çıkarmaya yardımcı olabilir. Buradaki ayrıntılar, GA4’ün gözden geçirilmiÅŸ özelliklerinin ve temel terimlerinin yalnızca yüzeyini çiziyor. UA ve GA4 arasındaki farklar hakkında daha fazla bilgi edinmek için bu ek kaynakları keÅŸfedin.
Umarız GA4 nedir, ne deÄŸildir sorusuna detaylıca cevap verebilmiÅŸizdir.Â