Influencer pazarlama (influencer marketing) aslında yeni bir yöntem değil. Son zamanlarda pazarlama birimlerinin ilgisini çektiği için popüler oldu diyebiliriz. Aynı şekilde tüketiciler için de öyle. Peki gerçekte nedir bu influencer pazarlama, nereye gidiyor?

Influencer kelimesinin tam olarak Türkçe bir karşılığı yok. Ancak anlamına dair bir açıklık getirmemiz gerekirse, insanların tüketim alışkanlıklarındaki karar mekanizmalarına etki eden kişi demek diyebiliriz. Influencer pazarlamanın özünde ise aslında geçmişte hepimizin peşine düştüğü “idol” mantığı yatıyor. Takip ettiğimiz, onlar gibi giyindiğimiz, onlar gibi konuştuğumuz idoller, yani ünlüler…

Sosyal medya araştırmalarındaki sonuçlar inanılmaz!

Bir Twitter araştırması diyor ki; influencer’ların paylaştığı bir tweetle birlikte, takipçilerinin yüzde 40’ı doğrudan satın alma işlemini gerçekleştiriyor. Youtube’da da durum farklı değil. Bir youtuber kanalında bir üründen bahsediyorsa, kanal abonelerinin yüzde 60’ı videoda bahsedilen ürünü satın almaya karar veriyor.

Diğer araştırma sonuçlarından çıkan sonuçlarsa şöyle: 16 yaşın üzerindeki tüm internet kullanıcılarının yüzde 57’si, bir influencer tavsiyesi üzerine satın almayı gerçekleştiriyor ve milenyum çocuklarının (2000 doğumlular) yüzde 69’u influencer’ların tavsiye ettiği ürünleri satın alıyor. Tabii influencer’lar da kendi içlerinde kategorilere ayrılıyor; teknoloji, moda, yemek, extrem sporlar, sağlıklı yaşam gibi birçok alanda yayın yapıyor.

Markanıza uygun bir influencer’la çalışın

Pazarlama stratejinize katacağınız influencer’larla çalışırken paylaştıkları gönderilerin listesini tutmak yeterli değil. Bu paylaşımlardaki içeriklerin, markanız için normalde ürettiğiniz içeriklerle anı mottoda olması önemli bir ayrıntı. Bu içeriğin kalitesini, marka perspektifinden değerlendirmek için beğeniler, yorumlar, paylaşımlar ve bağlantı tıklamaları gibi otomatik verileri de kullanabilirsiniz. Bu incelemeler sonucu, neyin işe yarayıp neyin işe yaramadığını ölçümleyebilirsiniz.

Tüketicilerin olumlu yorum yapması için fırsat yaratın

İnternet üzerindeki tüketici davranışlarını inceleyen GlobalWebIndex (GWI), 2018’in ilk çeyreğinde, 27 bin internet kullanıcısını analiz etti ve ilginç bir sonuca ulaştı. Influencer tavsiyesiyle alışveriş yapanlar, diğer tüketicilere kıyasla ürünleri daha az inceliyor. Öyle ki GWI, influencer’larden etkilenen tüketicileri “uzman blogger ve vloggerlar aracılığıyla yeni marka ve ürünler keşfettiklerini söyleyenler” olarak tanımladı.

Bu etki tüketicilerin dijital platformda yorum yapmasında da ortaya çıkıyor. Influencer’lardan etkilenen tüketiciler, normal kullanıcılara kıyasla ürün veya şirketlere daha çok yorum yazıyor.

En iyi influencer içeriği nasıl hazırlanır?

  • Ön çalışma yapın

Influencer içeriğini üretmeden önce kendinize bir takım sorular sormalısınız. Birincisi, “Bu influencer içeriği için hedeflerimiz neler?” ikincisi, “Hangi ölçümleri değerlendireceğiz?” üçüncüsü ise “Bu yatırım akla yatkın mı?”

Influencer içeriklerinizin farkındalık yaratacağından emin olun. İndirme görüntülenme ve paylaşım oranları sizin ölçümleme kriterleriniz olabilir ama asıl ulaşmanız gereken sonuç, tüketicinin ürününüze gitmesini sağlamak olmalı ve buna uygun bir program yapmalısınız.

  • Zaman çizelgesi yaratın ve düzenli çalışın

Haftalık toplantılar yaparak içerikler için gerekli takvimi oluşturabilirsiniz. Bu toplantılarda yapılması gerekenleri ve görev tanımlamalarını belirleyip bunu grafiklere dökebilirsiniz. Grafiklerinizde, konsept fikirden analitik düşüncelere kadar her şey bulunmalı. Size bu konu üzerine bir ipucu verebiliriz. Tüm bu dökümanlar için Google Drive kullanabilirsiniz. Dosya paylaşımları, yüksek boyuttaki dosyaları yükleme kapasitesi, birden fazla kişinin aynı dokümanda aynı anda çalışmasını sağlaması gibi özellikleriyle ekip çalışmanızda size kolaylık sağlayacaktır.

  • Doğru influencer’ları seçin

Influencer’lar size, ekibinizin gerçekleştiremeyeceği bir değer sunmalıdır. Onların erişim ağı sizinkilerden farklı olmalıdır. Seçtiğiniz influencer’ın ürününüze veya sağlayacağınız hizmete uygun olduklarından, marka vizyonunuza uyumlanabileceğinden, hedef kitlenizin vizyonuna hitap edeceğinden emin olun. İnternet üzerinden dünyanın istediğiniz yerine ulaşabilirsiniz ama dünyanın her yerinde hedef kitleler farklılık gösterebilir. Çeşitli din, dil, ırk ve cinsiyetlere göre hitap edilen influencer’lar farklı olabilir. Önemli olan yaratmak istediğiniz ürüne göre influencer seçebilmek.

  • Influencer’a nasıl fayda sağlayacağınızı açıklayın

Influencer’lardan sadece yardım istemek yerine bu projenin onlara nasıl bir fayda sağlayacağını açıklayın. Oluşturduğunuz ürün veya hizmet influencerlar için büyük bir nimet olabilir. İnfluencerlara markanızla birlikte yeni kitle fırsatı sunabilirsiniz, sizin sayenizde bu kişiler kendi kitlelerini genişletme imkanına sahip olabilir.

  • Influencer’ların neye ihtiyacı olduğunu öğrenin

Influencer’lardan nasıl bir içerik alacağınızı öğrenin. Onlardan bir takım soruları yanıtlamasını isteyin. Örneğin yapacakları her içeriğin ürettiğiniz ürünün web sitesine yönlendirme yaptığından emin olun. Yayınlayacakları görsellerin yüksek çözünürlüklü olmasını isteyin. Belirlenen takvimi aksatmadan içerik paylaşmasını isteyin.

İŞİN KARANLIK YÜZÜ: INFLUENCER DOLARICILIĞI

Sosyal medyayla ilgili en güzel şey istediğiniz herkesle bir araya gelebilmektir. En kötü durum ise istediğiniz gibi bir marka olarak görünmemek olabilir. Karşılaşabileceğiniz en büyük risk ise satın alınmış suni takipçileri olan sahte influencer’lar!

New York Times’ın bir araştırmasında, Twitter kullanıcılarının yüzde 15’i muhtemelen gerçek insanları taklit eden bot hesapların olduğunu ortaya çıkardı. Twitter sahte olduğunu düşündüğü milyonlarca kilitli hesabı kapattı. “2018’in büyük temizliği” olarak adlandırdığı bu çalışmayla Twitter kullanıcısının takipçilerinde büyü düşüşler oldu. @twitter hesabından tahmini olarak 7.5 milyon kişi eksildi.

Olumlu ve olumsuz tüm sonuçları göz önünde bulundurduğumuzda, influencer pazarlaması gelecek trendlerinden biri ve pazarlamanın başlıca dinamiklerinden olacak gibi duruyor. Sadece influencer pazarlamasının 2019’a kadar 2 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Platformlar arttıkça, elbette influencer pazarlaması beklentileri de artacak.